شرکت داروسازی سامی ساز

آدرس

مشهد، شهرک صنعتی توس، فاز یک، تلاش شمالی ۹، شماره ۴۶۱

تلفن

+98-051-35413385

ایمیل

info@samisaz.com

مولتی ویتامین را کی بخوریم تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد؟

غزاله مهدی پور

27 دی 1402

مولتی ویتامین را کی بخوریم تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد؟

انواع مولتی ویتامین برای تامین ویتامین‌هایی استفاده می‌شوند که از راه رژیم غذایی دریافت نمی‌شوند.

انواع مولتی ویتامین برای تامین ویتامین‌هایی استفاده می‌شوند که از راه رژیم غذایی دریافت نمی‌شوند. این مواد برای درمان کمبود ویتامین‌های ناشی از بیماری، بارداری، تغذیه نامناسب، اختلالات گوارشی و بسیاری از شرایط دیگر کاربرد دارند. مصرف ویتامین‌ها باید با الگویی خاص پیگیری شود

 

مصرف قرص مولتی ویتامین در چه زمانی بهتر است؟

باید بدانید که قرص‌های مولتی‌ویتامین شامل ترکیبی از ویتامین‌های محلول در آب و چربی هستند. به طور کلی، برای جذب بهینه آنها در بدن هم بهتر است که همراه با غذا مصرف شوند.

پرسش رایجی درباره مصرف این مواد وجود دارد و افراد دوست دارند بدانند که صبح یا شب اقدام به استفاده از آنها کنند.  برخی معتقد هستند که مصرف مولتی ویتامین حاوی B۱۲ در صبح با معده خالی برای کمک به جذب مفید است.

مولتی ویتامین‌هایی که حاوی ویتامین‌های محلول در چربی هستند، احتمالاً هنگام مصرف با غذا، چه در صبح و چه در شب، مؤثر هستند، چون بدن برای جذب آنها به چربی نیاز دارد. اگر در مورد زمان مصرف مولتی ویتامین مطمئن نیستید، باید با متخصصی در این زمینه مشورت و صحبت کنید.

 

مولتی ویتامین را کی بخوریم تا چاق شویم؟

ویتامین‌های اضافی دریافتی در قالب مولتی ویتامین نیز می‌توانند روی تخریب انتقال‌دهنده‌های عصبی و متابولیسم تک‌کربن تأثیر بگذارند. بنابراین، شاید ویتامین‌های اضافی از راه‌های مختلف، از جمله افزایش سنتز چربی، ایجاد مقاومت به انسولین، اختلال در متابولیسم انتقال‌دهنده‌های عصبی و ایجاد تغییرات اپی‌ژنتیک، باعث چاقی شوند.

 

با مصرف مولتی ویتامین‌های روزانه در زمان شام و ناهار می‌توانید امکان جذب بهینه ویتامین‌های محلول در چربی را به وجود بیاورید. وعده غذایی باید حاوی مقداری چربی باشد (ماهی چرب، آووکادو، تخم مرغ یا آجیل) تا امکان جذب بهینه ویتامین‌های محلول در چربی را فراهم کند.

 

مولتی ویتامین مینرال را کی بخوریم؟

مکمل‌های مولتی ویتامین/معدنی (MVM) حاوی ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی و گاهی مواد دیگر هم هستند. این مکمل‌ها با نام‌های مختلفی از سوی مصرف‌کنندگان شناخته می‌شوند.

 

هر یک از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در MVM ها نقش منحصر به فردی در بدن دارند اما پرسش اینجا است که زمان مصرف آنها چیست؟ چه موقع باید اقدام به استفاده از آنها کنید تا بهینه‌ترین اثرگذاری را داشته باشند؟

 

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، زمان مصرف مولتی ویتامین در انواع مختلف اهمیت آنچنان زیادی ندارد. در واقع، این زمان مصرف نیست که روی جذب ماده بر بدن اثر می‌گذارند بلکه همراهی آن با وعده‌های غذایی حائز اهمیت است.

 

از آنجایی که ویتامین‌های محلول در چربی با غذا بهتر جذب می‌شوند، بهتر است که این ویتامین‌ها را نزدیک به وعده‌های غذایی یا میان وعده مصرف کنید.
بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین بانوان کی است؟

 

بهتر است که زنان مصرف مولتی‌ویتامین‌های خود را به صبح موکول کنند. مصرف آنها با وعده‌ای غذایی در صبحگاه باعث تسهیل جذبش در بدن می‌شود.

اگر مصرف مکمل‌ها با شکم‌درد همراه شد، آنها را پیش از خواب مصرف کنید. یادتان باشد که مهم مصرف مکمل مولتی ویتامین در بخشی از روز است و برای پیداکردن زمان مناسب، نیاز به کمی آزمون و خطا و مشورت با متخصصان وجود دارد.


مولتی ویتامین بارداری را کی بخوریم؟

هنگامی که تصمیم به اقدام برای باردار‌شدن می‌گیرید، بهتر است که بلافاصله مصرف  مولتی ویتامین روزانه مخصوص دوران بارداری را شروع کنید. در حالت ایدئال، باید ویتامین‌های دوران بارداری را دست‌کم یک ماه قبل از بارداری شروع کنید.

 

در ۱۲ هفته نخست بارداری، مصرف مولتی ویتامین اهمیت زیادی دارد چون بچه در شکم مادر در حساس‌ترین نقطه رشد به سر می‌برد و نیاز به مصرف مکمل‌ها با تجویز پزشک بسیار پررنگ است.

 

قرص جوشان مولتی ویتامین را کی بخوریم؟

یک بار در روز، یک عدد قرص جوشان مولتی ویتامین را در یک لیوان آب (۲۰۰ میلی‌لیتر) حل کنید. بهتر است که این محلول را با غذا مصرف کنید و یادتان باشد که نباید در روز بیشتر از یک عدد قرص جوشان مولتی‌ویتامین استفاده کنید.

 

مکمل‌های غذایی نباید به عنوان جایگزینی برای رژیم غذایی متنوع و متعادل استفاده شوند. این مکمل‌ها نمی‌توانند جای سبک زندگی سالمی را بگیرند که در آن رژیم غذایی سرشار از میوه‌جات، سبزیجات و مواد مفید دیگر وجود دارد.


بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین و آهن در کودکان چیست؟

بسیاری از متخصصان تغذیه با دادن مولتی ویتامین به کودکان در صبح موافق هستند. متابولیسم و ​​هضم کودکان در طول صبح به اوج خود می‌رسد، بنابراین بدن می‌تواند در مقایسه با شب، مواد مغذی جذب‌شده در صبح را به بهترین شکل پردازش و استفاده کند.

 

از آنجا که تحقیقات و پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف ویتامین‌های کودکان در صبح مناسب‌تر است، پس می توانید بعد از پایان صبحانه به آنها مکمل‌های غذایی بدهید.

 

برای دادن مکمل‌های آهن هم باید به نکاتی دقت کنید. چه نکاتی؟ حواستان باشد که قرص‌ها را با معده خالی (حدود ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا) به کودک بدهید. برخی از کودکان باید برای پرهیز از دل‌درد، مکمل آهن را با غذا مصرف کنند. یادتان باشد که ویتامین C هم به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.
بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای نوزادان چیست؟

 

هنگامی که کودک شما به شش‌ماهگی می‌رسد و تا پنج سالگی، مصرف مکمل‌های روزانه ویتامین A، C و D به او توصیه می‌شود. مکمل‌ مولتی ویتامین باید مناسب سن نوزاد باشد و نظر پزشک را هم درباره این موضوع جویا شوید. در بعضی از شرایط، نیازی به دادن مولتی ویتامین به نوزاد نیست پس هرگز بی‌مشورت با متخصص در این زمینه اقدام نکنید.

 

از آنجایی که بیشتر والدین صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روزانه می‌دانند، کمتر احتمال دارد که ویتامین‌دادن به فرزندان خود را فراموش کنند. ویتامین‌ها به جذب سایر مواد مغذی موجود در رژیم غذایی نوزادان و کودکان هم کمک می‌کنند.


بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای ورزشکاران چیست؟

متخصصان تغذیه معمولاً مصرف مولتی ویتامین را به تمام ورزشکاران توصیه نمی‌کنند. آنها با ارزیابی رژیم غذایی و وضعیت هر ورزشکار به او توصیه‌هایی در این زمینه دارند.

 

شاید در بسیاری از موارد، اصلاً نیازی به مصرف مکمل‌های مولتی‌ویتامین نباشد. اگر هم شخصی به چنین موادی احتیاج داشته باشد، باید روند مصرف را مطابق افراد دیگر یعنی هم‌زمان با وعده‌های غذایی پیش ببرد.